• Eva Borgen

Lad kroppen blive dit redskab..

”Jeg er kun i mit hoved og har slet ikke tænkt over, at jeg jo også har en krop” – Louise, 34 år.



Jeg har i mange år arbejdet med mennesker, som kommer til mig for at få det bedre. Et fællestræk for mange af dem er, at de prøver at tænke sig ud af deres problemer.


Faktum er dog, at vores hoved og vores tanker kun er en lille del af et større hele, som også består af en krop og et nervesystem.


Når vi har det svært, bliver overvældede eller oplever at gentage de samme mønstre igen og igen, så vil mange af os forsøge at løse det ved at tale om det og ved at tænke os frem til en løsning.

Det kan vi også godt nå langt med. Men samtidig kan det også være relevant at få arbejdet med, hvordan du får en bedre fornemmelse af din krop og hvordan dit nervesystem reagerer i pressede eller konfliktfyldte situationer.


Det du måske ikke altid selv registrerer er, at din krop har rigtig mange automatiske strategier der starter, når du står i pressede situationer. Det du for eksempel kan opleve er, at du i en konflikt har svært ved at finde ord. Eller du mærker, at du under højt pres bliver irritabel eller endda direkte aggressiv over for dem omkring dig.


Det er alt sammen tilstande, der starter i din krop – som starter ved at din krop måske fryser eller stivner, så der slet ikke er adgang til at sige noget. Eller ved at din krop trækker sig sammen, pumper blod rundt i kroppen og øger din puls og vejrtrækning, så du handler og taler uoverlagt og hurtigt.


I et forløb hos mig, arbejder vi på, hvordan du lærer din krop og dine kropslige handlemønstre bedre at kende. Og vi vil sammen undersøge hvordan det føles lige netop i dig, når dit system bliver presset.


Når vi får en bedre fornemmelse af, hvordan vi typisk reagerer, så kan det der også blive muligt at få plads til at handle anderledes.


- Så du vil kunne opleve at de typiske situationer, hvor du kommer til at gøre det samme igen og igen, rent faktisk kan føles forandrede.

- Så du føler, at du har mere adgang til at tænke rationelt.

- Så du får nye strategier til at berolige dig selv

- Så du oplever at have en bedre føling med hvad der sker i dig, så du kan bremse dig selv inden du mister kontrollen eller overblikket.


Den måde vi arbejder med kroppen på i samtaler hos mig, er oplevelsesorienteret. Så du skal have lyst til at lave forskellige øvelser, hvor kroppen er mere i fokus. Det kan for eksempel være øvelser hvor vi har fokus på vejrtrækningen eller hvor vi har fokus på afspænding og regulering af dit nervesystem.


Hvis du gerne vil vide mere eller booke et forløb, så kontakt mig her

– jeg glæder mig til at lære dig og dit nervesystem at kende.




0 views

©2019 by Borgen Psykologi. Proudly created with Wix.com